نکات مهم در عکاسی کودکان

ویدا اکبری
توسط ویدا اکبری 1k بار دیده شده
8 دقیقه زمان مطالعه
آموزش عکاسی از کودکان

در زندگی چیزهای اندکی را می تون یافت که به اندازه ی عکاسی از چهره ی معصوم کودکان لذت بخش باشند. وقتی از کودکان عکاسی می کنید ممکن است یک کودک همان لحطات اول شخصیت درخشان خود را آشکار کند، ژست های زیادی از خون نشان دهد و به طور کلی عاشق دوربین باشد.گاهی اوقات هم شما باسوژه ای مواجه خواهید شد که از غریبه ها بیزار است و خودش را از جعبه های دکمه دار سیاه رنگی کا آنهارا نشانه گرفته دور کنند اینجاست که پای مهارت عکاس درمیان است. ودر این مقاله به چند نکته ی ساده اما مهم اشاره می میکنیم که با رعایت آن می توانید بهترین تصاویر را از این کوچولوهای شیرین و دوست داشتنی ثبت کنید. در اینجاست که برای شما مقاله ی نکات مهم در عکاسی کودکان را آماده ساختم تا شما هم از این رازها آگاهی پیدا کنید.

۱. درنگ نکنید

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

حرکات و رفتار بچه ها غیرقابل پیشبینی هستند پس دور از انتظار نیست که هنگام عکاسی شروع به گریه یا بدخلقی کنند. منتظر لحظه یا ژست ایده آل برای عکاسی نباشید بلکه پی درپی شروع به گرفتن عکس کنید؛ مطمئنا جایی بین ۳۰ عکسی که پشت هم از کودک گرفته اید، عکس مناسب و ایده آل را پیدا خواهید کرد. با این فرض که محیط عکاسی دارای نور طبیعی مناسب است، ISO خود را بین ۱۰۰-۴۰۰ انتخاب کنید و از دریچه ی دیافراگم گشاد استفاده کنید (f/2.8-f/8) تا عمق میدان کمی داشته باشید. دوربین را در حالت عکاسی پی در پی قرار دهید تا بتوانید در عرض چند ثانیه ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ عکس بگیرید.

۲. شدت نور را تنظیم کنید

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

برای ثبت بهترین تصاویر از کودکان، حالت ایده آل آنست که در طول روز به عکاسی بپردازید که محیط میزان نور طبیعی کافی داشته باشد. نور طبیعی باعث می شود پوست کودک لطیف و زیبا جلوه کند. اگر امکانش وجود دارد شرایطی را فراهم کنید که نور از پشت پنجره به درون بتابد زیرا نور مستقیم خورشید باعث ایجاد سایه می شود و برای پوست کودک هم مضر هست. در این وضعیت بهترین گزینه انتخاب لنز استاندارد ۵۰ میلی متری است. دکمه ی تنظیم حالت را روی AV(Aperture Priority) قرار دهید و از ISO بالا و دیافراگم گشاد استفاده کنید. اجازه دهید دوربین به طور خودکار سرعت شاتر مناسب را انتخاب کند. از یک فلاش خارجی استفاده کنید تا نقاط تاریک را از بین ببرید.

۳. کودک را ترغیب به خندیدن کنید

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

وقتی از کودکان عکاسی می کنید ممکن است لازم باشد برایشان ادا و شکلک درآورید تا آنها را وادار به واکنش کنید. مثلا می توانید برایشان شکلک های خنده دار درآورید، از پشت یک لباس یا صندلی قایم باشک بازی کنید، یا صداهای بامزه و خنده دار دربیارید. همزمان که دوربین خود را برای عکاسی آماده می کنید، رفتار و اداهای بامزه هم دراورید تا کودک لبخند بزند و صورتش بهترین حالت را به خود بگیرد. برای شکار لحظه ی مناسب باید سریع باشید پس سرعت شاتر را بین ۱.۵۰۰ یا بیشتر تنظیم کنید، از دریچه ی دیافراگم گشاد استفاده کنید تا بک گراندتان مات شود و سپس شروع به عکاسی کنید.

۴. از بک گراند ساده استفاده کنید

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

معمولا بهترین عکس های کودکان ساده ترینِ آنها هستند. نیازی به استفاده از بک گراندهای شلوغ یا بیش از حد روشن نیست. یکی از موثرترین راه ها برای تهیه ی عکس های حرفه ای از کودکان این است که یک پارچه ی سفید، خاکستری یا بژ را روی دوتا صندلی بیاندازید. صندلی را نزدیک یک پنجره ی بزرگ قرار دهید، بعد کودک را روی آن بنشانید و تعدادی اسباب بازی به او بدهید. دکمه ی تنظیم حالت را روی AV قرار دهید و دریچه ی دیافراگم را به حالت دلخواهتان درآورید. اگر نور پنجره کافی نبود می توانید ISO را بالا ببرید. حالت سنجش نور نقطه ای (spot meter) را روی صورت کودک تنظیم کنید و روی چشم های او فوکوس کنید.

۵. عکس های خاطره انگیز بگیرید

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

برای ثبت تصاویر خاطره انگیز سعی کنید عکس کودک را در لحظه ی انجام کاری یا برخورد با خانواده و دوستان شکار کنید. خواهر و برادران به ویژه اگر هم سن باشند می توانند بر جذابیت عکس بیافزایند، پس کاری کنید که آنها با هم بازی کنند، غذا بخورند یا کارهای دیگری انجام بدهند. سعی نکنید آنها را کنترل کنید تا فضا صمیمی و دوستانه باقی بماند؛ اجازه دهید بچه ها هرکاری دوست دارند انجام بدهند. در بک گراند از آنها عکس بگیرید که مزاحمشان نشوید. بچه ها را در جایی قرار دهید که شلوغ نباشد و نور طبیعی زیادی داشته باشد مثلا کنار یک پنجره بزرگ. از تنظیمات خودکار استفاده کنید تا تصویری واضح به دست بیاورید و فلاش دوربین را نیز روی حالت خودکار بگذارید.
.

۶. پایبند به سبکی خاص نباشید (جسور و ماجراجو باشید!!!)

 

نکات مهم در عکاسی کودکان

 

عکس های سیاه و سفید کلاسیک هستند و هیچگاه از مد نمی روند و برای عکاسی از کودکان نیز گزینه ی بسیار مناسبی محسوب می شوند. دکمه ی تنظیم حالت را روی AV تنظیم کنید و دریچه ی دیافراگم را گشاد کنید تا بک گراندی مات داشته باشید. از حالت سنجش نور نقطه ای (Spot metering) استفاده کنید و آن را روی صورت کودک تنظیم کنید. وقتی در حالت مونوکروم (تک رنگ) عکاسی می کنید کونتراست را مد نظر داشته باشید. بک گراند های سیاه و سفید جلوه ای خیره کننده دارند و کنتراست نور به جنبه ی دراماتیک عکس کمک می کند

 

تنظیمات پیشنهادی

به طور کلی وقتی از کودکان عکاسی میکنیم باید سریع باشیم و درنگ نکنیم. بنابراین سرعت شاتر یا ISO بالایی انتخاب کنید. بدترین اتفاق ممکن این است که لحظه ی ایده آلی را شکار کنیم اما به خاظر سرعت پایین شاتر عکسمان کمی تار شود. اگر نور طبیعی کافی فراهم باشد سرعت شاتر را روی ۱.۵۰۰ تنظیم کنید. دیافراگم f/5.6 یا گشادتر نیز انتخاب مناسبی است که به وضوح عکس کمک می کند.

تجهیزات پیشنهادی

درکنار یک دوربین خوب، لنز استاندارد ۵۰ میلی متری ابزاری مناسب برای عکاسی از کودکان هست. ولی اگر با کودک خجالتی مواجه هستید بهتر است از لنز تله (۷۰_۲۰۰ f2.8)استفاده کنید زیرا در این حالت از سوژه کمی فاصله میگیرید و او احساس راحت تری دارد.سعی کنید لنزی انتخاب کنید که عدد دیافراگم آن f/1.8 یا کمتر باشد سرعت شاتر بیشتر و در نتیجه عکس های واضح تری به دست بیاورید. دوربین خود را بجای پایه ی ترایپاد (سه پایه) روی بین بگ (کیسه یا بالش) بگذارید که راحت تر بتوانید روی زمین دراز بکشید و از کودک عکاسی کنید. همچنین از یک رفلکتور سفید یا نقره ای استفاده کنید تا نور را در محیط پخش کنید و فضا را ملایم و روشن کنید.

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
ویدا اکبری...متولد1376.. فعالیتم رو در عکاسی از اواخر سال 94 شروع کردم در ژانر پرتره و سلف پرتره فعالیت میکنم امیدوارم ک بتوانم با قرار دادن اطلاعاتم در اختیار شما عزیزان سهم کوچکی در گرفتن عکسهای زیباتون داشته باشم..
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications