عکاسی سیاه و سفید(قسمت اول )

فاطمه شهباز
توسط فاطمه شهباز 1.4k بار دیده شده
7 دقیقه زمان مطالعه
عکاسی سیاه و سفید(قسمت اول )

عکاسی سیاه و سفید

در این مقاله سعی دارم تعریفی اجمالی از عکاسی سیاه و سفید به عنوان یک ژانر ارائه کنم و ویژگی
های جذاب و قابل توجه آن را با هم بررسی کنیم، معرفی بهترین عکاسان این ژانر در بخش دوم
مقاله قرار خواهد گرفت .

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی مونوکروم در ابتدایی ترین تعریف ،عکاسی است که فقط نور را ثبت میکند !
در واقع هر پیکسل از عکس بدون توجه به اینکه چه رنگی دارد یک طیف نور را ثبت میکند, پس
عکس شامل همه طیف های خاکستری از مشکی خالص تا سفید خالص است .

بارز ترین ویژگی این نوع عکس حذف رنگ است !

حتما اهمیت رنگ در عکاسی را میدانید و با توجه به هارمونی رنگ ها و وجود رنگ های مکمل ،
رنگ ها حرف های زیادی برای گفتن دارند ، وجود یک نوع رنگ خاص در عکس به آن معنا میدهد
و مخاطب را به سمت موضوع خاصی هدایت‌ میکند برای مثال رنگ ها با تنالیته سرد و گرم
مفاهیمی کاملا مجزا به عکس میدهند

خود نور هم متشکل از چندین رنگ است ، پس وقتی رنگ را حذف میکنیم تمرکز روی نور و بقیه
ابعاد عکس بیشتر میشود ، از این رو عکاسی مونوکروم نیازمند تسلط روی مفاهیم اولیه ای نظر
اکسپوز( نورسنجی) و کادر بندی است .

اولین چیزی که با دیدن یک عکس سیاه و‌سفید به ذهنتان خطور میکند چیست؟

قدیمی بودن و گذر زمان اولین حسی است که عکس های سیاه و سفید به ما میدهند پس از پیداش
عکاسی تا سال ها عکس ها به طور سیاه و سفید ثبت میشدند، اولین تلاش ها برای ثبت رنگ توسط
Levi Hill یک کشیش ساکن نیویورک در سال۱۸۵۰ زیاد موفق نبود ، روشی که آن ارائه کرده بود به
حدی گنگ و عجیب بود که حدود ۱۰۰و خورده ای  سال بعد در سال۲۰۰۷ توسط محققان موزه ملی
تاریخ آمریکا درستی و صحت ادعای آن به اثبات رسید, پیش از آن عکس های رنگی  ای که او ارائه
کرده بود با بکار گیری رنگدانه ها اصلاح شده بودند .

اولین عکس رنگی

در سال ۱۸۸۶ ,Gabriel Lippman فیزیکدان و مخترع از دانش فیزیکی خود برای ثبت اولین عکس
رنگی بدون استفاده از هرگونه رنگ زدن یا رنگدانه استفاده کرد! تلاشی که منجر به دریافت جایز
نوبل برای او شد . ( تاریخچه عکاسی رنگی موضوعی بس جالب و علمی است که در مقاله ای
جدا ارائه میشود )

عکاسی سیاه و سفید

حال این سوال پیش می آید که پس از همه تلاش های دانشمندان و محققان و پیشرفت های تکنولوژی
جهت دستیابی به ثبت رنگ ها به بهترین نحو ، چرا عکاسی سیاه سفید هنوز یکی از ژانر های پر طرفدار
بسیاری از عکاسان در سراسر جهان است ؟

پاسخ این سوال را باید در ویژگی های این ژانر جست و جو کرد .
پس از پیداش عکس های رنگی ، عکاسی سیاه سفید پیشرفت زیادی کرد، مفهومی تر شدن، ثبت دقیق
تر نور، پیدایش عکس های سورئال ، پر رنگ تر شدن نقش کادر بندی و خطوط در عکس ازین موارد بود .

عکس های سیاه و سفید ساده هستند

این عکس ها در عین سادگی زیبایی های سوژه را بدون دخالت رنگ نشان میدهند زیبایی ای که به هیچ
یک از المان های رنگی وابسته نیست ، نقاشی یا اثر هنری ای را تصور کنید که پس از آنکه رنگ را از آن
حذف کنید هنوز زیبا باشد! این نوع خاصی از زیبایی را نشان میدهد.
تاثیر نور و‌ سایه ها در عکس سیاه و سفید بسیار زیاد است . ما با طیف گسترده و آزاد تری از نور پردازی
هاو بازی با نور ، رو به رو هستیم ، همین تنوع باعث بوجود آمدن بافت ها ، ابعاد و زوایای بسیار جالبی
میشوند .

عکاسی سیاه و سفید

شناخت ویژگی های نور و سوژه ای که از آن عکاسی میکنیم در این ژانر نقش بسیار مهمی ایفا میکند،
اینکه شما از فضایی مثل جنگل یک عکس سیاه و سفید با عمق میدان مناسب بگیرید به مراتب
سخت تر از گرفتن عکس رنگی آن است ، وجود رنگ هر چند از یک تنالیته باعث ایجاد بعد میشود
وقتی رنگ را حذف میکنید باید از سایه ها و نور برای ایجاد ابعاد استفاده کنید تا عکس تخت نشود
بی شک عکاسی سیاه سفید نیازمند مهارت و دید بهتری است!

عکس سیاه سفید هیچ گاه خسته کننده نیست ، خیلی راحت با مخاطب ارتباط بر قرار میکند ،
پیچیدگی ندارد و مفهوم را به نوعی صریح و مستقیم میرساند ، تاریخ انقضا ندارد و حتی اگر
عکس چاپ شده سیاه سفید به مرور زمان مات شود باز هم یک عکس سیاه و سفید است، حال
آنکه عکس های رنگی اگر مات شوند رنگ های خود را هم از دست میدهند .
یکی دیگر از ویژگی های این عکس ها سازگاری آن ها در هر فضا و دکوری است! فرقی نمیکند
که عکس را قاب کرده اید یا نه به راحتی میتوانید با هرچیزی ترکیب اش کنید و حتی ساده به
دیوار نصب اش کنید .

سخن اخر

و اما همه این ویژگی هایی که در رابطه با عکس های سیاه و سفید گفتم دال بر برتری این ژانر
بر سایر ژانر ها نیست ، طی مدتی که عکاسی کردم همیشه اتفاقات جالبی در عکس های سیاه
و سفیدم افتاده است ، تصور میکنم همه ما باید این شانس را به خودمان بدهیم تا دنیا را بدون
رنگ هم ببینیم،تنها در این صورت است که میتوان مطمن شد همه ابعاد یک سوژه را به خوبی
بررسی کردیم .

[newsletter-pack newsletter=”۲۳۵۱″ style=”style-7″ si_style=”t1-s1″ show_title=”۰″][/newsletter-pack]

مقاله را به اشتراک بگذارید
متولد ۱۳۷۴ دانشجوی رشته زبان چینی دانشگاه تهران علاقه مند و فعال در زمینه عکاسی به همراه تیم حرفه ای و دانای فتوبست جهت ایجاد مرجع جامع اموزش عکاسی
1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications