در عکاسی به دنبال چه چیزی هستید و آیا میبایست به دنبال چیزی باشید؟

فرزاد سلحشور
توسط فرزاد سلحشور 1.2k بار دیده شده
6 دقیقه زمان مطالعه
در عکاسی به دنبال چه چیزی هستید

 

همه ی عکاسان،

چه آماتور و چه حرفه ای در آغاز عکاسی تقریبا از هرچیزی و هر موقعیت و مکان و زمانی عکس میگیرند که البته هیچ ایرادی هم ندارد و من هم آن را به شما توصیه میکنم چرا که من هم هنوز در آغاز راه هستم و عکاسی راهیست بی پایان که هیچ گاه به انتهای آن نخواهید رسید و افراد بسته به تلاش و ممارست خود مسافت بیشتری را در آن طی خواهند کرد.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنید اینست که آیا شما هم باید در راهی قدم بگذارید که دیگران آن را هموار کرده و یا از آن عبور کرده اند؟!

در عکاسی به دنبال چه چیزی هستید جواب تاحدودی مثبت است…
به این دلیل که شما در آغاز کار، درک درستی از محیط پیرامون(از دیدگاه عکاسی) ،اصول عکاسی و تجربه ی کافی برخوردار نیستید، لذا میبایست در اوایل در همان راه قدم بردارید و پس از کسب تجربه، بدنبال پیدا کردن دیدنِگاه (دید و نگاه) خود باشید.
به این فکر کنید که دغدغه هایتان چیست؟
از چه چیزهایی در زندگی لذت برده و چه چیزهایی شما را ناراحت میکنند؟
کنکاش کرده و بدنبال موضاعاتی باشید که کمتر به آنها پرداخته شده است، اما در این راه سعی نکنید که ماسک بزنید و تنها برای جلب توجه به آن موضاعات و انسان ها بپردازید، دغدغه های شما دغدغه های شما هستند حال شاید همفکرانی را برای خود دست و پا کنید اما میبایست از گرفتن عکس هایتان و شرح آنها برای دیگران لذت برده و یا حتی غم آنها را بخورید. (هرچند بعدها عکاسانی را خواهید یافت که همانند دستگاه کپی رایت عمل نموده و از سبک های پرطرفدارِ عکاسان معروف برای خود نام و نشانی را رقم زده اند)

دلیل عکاسی کردن

پیدا کردن راه خود

پس از پیداکردن این دغدغه ها و دیدگاه خود یعنی پیدا کردن راهتان میبایست از آنجا راه خود را کمی کج کرده، طی طریق و ممارست نمایید، اما این بدان معنا نیست که یاغی گری کرده و عصیان کنید، نه!!

بلکه میبایست از تکرار و کلیشه ها دوری کنید. یکی از اصطلاحاتی که عکاسان حرفه ای اغلب از آن استفاده میکنند اینست که باید امضای خودتان را داشته باشید، کج کردن راه به درستی هم یعنی زدن امضایتان پای آن.


سعی کنید تمامی سبک های عکاسی اعم از پرتره، مستند، لندسکیپ و فاین آرت و غیره را در حد تست زدن هم که شده است بقول معروف دستی به آتش بر روی همه ی آنها بکشید، امتحان کنید، خودتان را محدود ننمایید، با حضور در این سبک ها و فعالیت در آنهاست که بیشتر بر علایق خود واقف خواهید شد.

از اشتباه کردن در عکاسی نهراسید

از اشتباه کردن در عکاسی نهراسید بدنبال تایید دیگران هم نباشید، شما پشت لنز دوربین خود هستید پس برای دل خودتان عکاسی کنید…

سلیقه و نگاه خود را اِعمال کرده در حینی که از قواعد و اصول عکاسی پیروی و در چارچوب آن گام برمیدارید. هر چند میتوانید با پخته تر شدن و ایده های ناب این قواعد را بشکنید و خالق نگاهی نو باشید..

به این فکر نکنید که دیگران چه چیزی را بیشتر میپسندند و پس از ثبت عکسی که گرفتید شما را ستایش خواهند کرد یا نه، شاید باعث شده باشید که تعریف و تمجید دیگران را به سمت خود جلب کنید اما آیا خودتان را فریب نداده اید؟؟؟

دلیل عکاسی کردن

شاید تنها جایی که تجربه کردنِ تجربه ها از دست دادن فرصتها نیست، دنیای عظیم و بی پایان عکاسی باشد که درک آن تنها از عاشقان این رشته بر خواهد آمد پس آگاهی داشتن ازاین نکته راهتان را هموار تر خواهد کرد و شما را به شکل صحیح تری به سمت هدفتان سوق خواهد داد.
حال با تمام عرایضی که گفته شد و شاید مقدار زیادی از آن مورد تایید عده ی زیادی از عکاسان برتر هم باشد در می یابیم که تنها داشتن علاقه، از شما عکاسی خوب و کارامد نخواهد ساخت…

مطالعه کنید.

 سوال هایتان را برای خود مطرح کرده و با عکاسی کردن سعی در پاسخ دادن به آنها کنید

باشد که هر چه زودتر به دیدگاهتان نزدیک و نزدیکتر شوید تا برای خود دارای امضا شوید.

نتیجه گیری:

بله باید در عکاسی به دنبال چیزی باشیم اما لزوما یک عکس نمیبایست حتما دارای مفهومی باشد میتواند هدفی داشته باشد…

بااین تعریف کمی خیالتان راحت تر خواهد شد که زیاد هم به خودتان سخت نگیرید و حتما دنبال پیدا کردن یک مفهوم در یک عکس یا خلق آن نباشید (گرچه خلق و ایجاد یک ایده نو سطح و لول کاری شما را بالاتر خواهد برد).

 در پایان برایتان آرزوی پیدا کردن زیباترین امضای ممکن را دارم و امیدوارم با این مقاله کمی توانسته باشم به شما علاقمندان عکاسی، کمکی هر چند ناچیز را کرده باشم.

گفته ها و دل مشغولی های کسی که دوستدار عکاسی است تا شاید موجب کمی تفکر باشد…

 عکسهای استفاده شده در مقاله از ALAN SCHALLER  می باشد.

فتوبست

مقاله را به اشتراک بگذارید
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications