معرفی و بررسی دوربین های سری Z نیکون

حسام موفق
توسط حسام موفق 790 بار دیده شده
13 دقیقه زمان مطالعه
معرفی و بررسی دوربین های سری Z نیکون

کپی فراتر از اصل

معرفی و بررسی دوربین های سری Z نیکون

Z نیکون – طی سالیان گذشته نیکون و کانن به دلیل کم کاری و عدم بهبود قابل قبول تکنولوژی بخشی از بازار را ابتدا به دوربین های بدون آینه پاناسونیک و بلا فاصله به دوربین های حیرت آور سونی واگذار کردند. البته کانن با توجه به تنوع لنز و قدرت اپتیکال توانست خود را تثبیت کند.
ضمن اینکه کانن با معرفی تکنولوژی dual pixel و سیستم فوکوس اتوماتیک تغییر فاز( phase detection ) توانست دوباره به بازی باز گردد و بازار را به طور کامل به رقبا واگذار نکند.

در این بحبوحه آینده نیکون به صورت یک تراژدی در حال شکل گیری بود. زیرا که رقیب تازه نفسی به نام سونی،که تولید و ارتقاء سنسورهای نیکون را عهده دار بود و در مقابل کهنه سربازی به نام کنان قرار داشت. حتی پرچمدار این برند تا حدودی از سایرین عقب بود.

پایان روزهای خاکستری

سر انجام پس از ماه ها گمانه زنی و شایعات ، نیکون پرده از اسرار برداشت و در کالبدی جدید شوالیه پرچمدار یا فلگشیپ خود را روانه کارزار کرد.

سری جدید نیکون با نام Z شناخته خواهد شد. دوربین بدون آینه ای که شاید بیشتر شبیه  A7 RIII سونی باشد
تا برادر بزرگتر خود یعنی ۸۵۰ D و نام این مقاله به همین نکته اشاره دارد.

دوربین فوق ذکر توسط نگارنده مورد بررسی قرار نگرفته و آنباکس نشده است.مقاله ای که پیش روی شماست، صرفاً بر گرفته از اطلاعات ارائه شده توسط شرکت نیکون و سایر سایت های معتبر می باشد.

شرکت نیکون در هفته های گذشته پس از از آنونس هایی که به صورت رسمی انجام شد خبر از رو نمایی دوربین های جدید خود در تـاریخ ۲۳ آگوست)۱ شهریور( داده بود.در ابتدا قرار بر معرفی دوربین هایی Z5 و Z7  بود که سپس  Z5 جای خود را به  Z6 داد.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

از حیث فقدان آینه در Z7 ، بهترین گزینه برای تقابل A7 RIII از شرکت سونی است و کنان از این رقابت کنار گذاشته می شود. هر چند که نیکون در مورد محصول جدیدش کمی آینده نگر بوده،اما نباید تجربه سونی در زمینه ی بدون آینه های فول فریم را نادیده گرفت.

ملاقات با واقعیت

کمی به عقب باز گردیم. قبل از هر چیز لازم به یادآوریست، یکی از وجوه تمایز دوربین های نیکون لنداسکیپ بالاتر این برند از سایر رقبا است.

فلگشیپ های نیکون معمولاً با ۱۴.۵ استاپ از سایرین بالاتر ایستاده اند. سونی به عددی نزدیک به ۱۳.۵ استاپ قناعت کرده و کنان به ۱۲ استاپ محدود می شود. پیش بینی می شود در محصول تازه نیکون به غیر از این نباشد.

Z7 از سنسور فول فریم BSI-CMOS با ابعاد ۲۳.۹x  ۳۵.۹  میلیمتر بهره می برد، که بی شباهت به سنسور D850 نیست.به لطف این سنسور ثبت تصویر با رزولوشن ۴۵/۷  مگاپیکسل برای Z7 قابل ثبت است. تراشه های سنسور (BSI (back-illuminated sensor برای بهترین عملکرد در نور کم بهبود یافته اند.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

همچنین این سنسور مجهز به کاهش دهنده ارتعاش ۵ محوره یا همان لرزشگیر داخلی است.

نقاط فوکوس

تعداد نقاط فوکوس اتوماتیک در این دوربین ۴۹۳ نقطه و از نوع سیستم دوگانه تغییر فاز/تغییر کنتراست است که قابلیت پوشش عمودی و افقی ۹۰% را دارد و در حالت فیلمبرداری تمامی این نقاط فعال خواهند بود.
علاوه بر این دوربین دارای فوکوس تشخیص چهره، اما فاقد سیستم اتوفوکس چشم است، سیستمی که پیش تر توسط سونی مورد استفاده قرار می گرفت . در این مورد باید منتظر بود و دید در مقایسه میدانی با A7 RIII با ترکیبی از سیستم تغییر فاز با ۳۹۹ نقطه و تغییر کنتراست با ۴۲۵ نقطه کدام یک پیروز میدان خواهد بود.

ضمن اینکه با توجه به صفحه لمسی زاویه متغییر ،انتخاب ناحیه فوکوس تنها با لمس صفحه امکان پذیر خواهد بود. در مدل Z6 رزولوشون تصاویر ثبت شده ۲۴ مگاپیکسل و تعداد نقاط فوکوس خودکار به ۲۷۳ محدود می شود.

بازهی حساسیت این سنسور یا ISO در Z7 از ۶۴ تا ۲۵۶۰۰ و در حالت گسترده ۱۰۲۴۰۰ می باشد. اما در مورد Z7 بحث کمی متفاوت است و گویا این دوگانگی پیروی از A7 III سونی است، چرا که حساسیت سنسور در Z6 گسترده تر است و از ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ و در حالت گسترده ۲۰۴۸۰۰ را پوشش می دهد.
در عین حال قیمت پایین تری نسبت به دو قولوی خود یعنی Z7 دارد. البته نرخ فریم ها نیز در عکاسی پیاپی متفاوت است. در  ۷Zنرخ ۹ فریم بر ثانیه و در ۶Z نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه قابل دسترس است.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

پردازشگر

پردازشگر هر دو دوربین از نوع ۶ EXPEED  است که نسل پنجم آن در دوربین  D850 مورد استفاده قرار گرفته بود.

شرکت نیکون اعلام کرده بود با معرفی دوربین های بدون آینه جدید, به دنبال تکامل و حمایت از فیلم برداری است.
به همین دلیل توانایی ضبط ویدئو در این دوربین با مشخصات ۱۰bit – ۴:۲:۲ خیلی هیجان انگیز بود. البته تا زمانی که متوجه نشده بودیم این بیت دِپِس فقط از طریق خروجی HDMI حاصل می شود. در صورتی که شما از رکوردر های اکسترنال مانند اتموس شوگان استفاده نکنید، احتمالاً تصویر شما از ۸bit – ۴:۲:۰ تجاوز نخواهد کرد.

نیکون از پروفایل اختصاصی N-LOG در این ویدئو ها خبر داده است.ویدئو ها با کدک H.256 و با فرمت ۴MP و MOV در رزولوشن های ۴K با فریم ریت  ۲۴,۲۵,۳۰ و Full HD با نرخ فریم ۱۲۰ در دسترس خواهد بود و در زمان فیلمبرداری با هر دو رزولوشن از تمام سنسور استفاده خواهد شد. خوشبختانه میزان فشرده سازی فایل های ویدئو   ۱۰۰mbps  می باشد. البته برای فیلمبرداری شاهد خطای رولینگ شاتر خواهیم بود.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

شوالیه و زره

نیکون در بدنه  Z6 و Z7 کاملاً یکسان عمل کرده است. هر دو از آلیاژ منیزیم و مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار هستند.

از نظر ابعاد کمی بزرگتر از رقیبان خود  A7 III و A7 RIII هستند، و با وزن ۶۷۵ گرم (به همراه مانت ZTF) – بیست و پنج گرم سنگین تر از A7 ها می باشند.البته کاهش وزن ۲۶% نسبت
به ۸۵۰ D بسیار خوشایند خواهد بود.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

صفحه نمایش

صفحه نمایش ۳.۲ اینچی لمسی و متحرک هردو Z  از نوع TFT با کیفیت ۲.۱۰۰.۰۰۰ نقطه نیکون
را سربلند کرده است و پوشش %۱۰۰ را به شما ارائه میدهد.

منظره یاب دیجیتالی از نوع OLED با پوشش %۱۰۰ و با کیفیت ۳.۶۹۰.۰۰۰ نقطه انتظار شما را بر آورده می کند. و سعی شده است با منظره یاب های اپتیکال فاصله چندانی نداشته باشد.

صفحه نمایش اطلاعات دوربین در بالای بدنه ، طرفداران دوربین های بدون آینه که پا گیر در سنت DSLR های رده بالا بودند را غافلگیر کرد.یک OLED که شاید همیشه جای خالیش در دوربین های آلفای سونی احساس می شد.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

درگاه حافظه

Z7 و Z6 در کمال تعجب از یک درگاه کارت حافظه بهرمند هستند.آن هم از نوع SQD که هنوز آنچنان رایج نشده است. گزینه های اتصال شامل Wi-Fi (802.11ac) با بلوتوث و همچنین قابلیت اتصال مستقیم به کامپیوتر است.رابطه اتصال مستقیم درگاه ۳.۱ USB با قابلیت شارژ و اتصال به پاور بانک می باشد که در کنار این درگاه،خروجی صدا و تصویر Micro HDMI و پورت های هدفون و میکروفون تعبیه شده است.

شاتر دوربین با بازه ۳۰ ثانیه تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه عملکرد نسبتاً معمول در رده بالا ها را ارائه خواهد کرد .همچنین این دوربینها فاقد فلاش داخلی می باشند.

هیجان انگیز ترین قسمت این دوربین ، مانت Z مورد استفاده توسط نیکون است.این مانت بیشترین قطر را بین دوربین های فول فریم بدون آینه داراست.ضمن اینکه فاصله فلنج مانت اتصال تا سنسور تنها ۱۶ میلیمتر است،یعنی کوتاه تر از هر دوربین بدون آینه فول فریم دیگر.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون مانت

مانت

به واسطه این مانت استفاده از لنزهای بسیار سریع با گشودگی دیافراگم کمتر از ۱ امکان پذیر است و نیکون قول رونمـــایی از لنـز  Noct خود را با فاصلـه کانونی  ۵۸mm و دیافراگم خیره کنـنده ۰.۹۵۱ f با مانت Z را داده است.طراحی این لنز الهام گرفته از لنز نیکور ۵۸mm با دیافراگم f1.2 است که نیکون در سال ۱۹۷۷ معرفی کرده بود. پیش بینی می شود لنز ۵۸mm نیکور خیلی هم ارزان قیمت نباشد.

در حال حاضر سه لنز با فاصله کانونی ۷۰-۲۴ میلی متر F4 و ۵۰ میلی متر اف ۱.۸ و ۳۵ میلی متر اف ۱.۸ برای کاربران در دسترس خواهد بود. نیکون خبر از تولید لنزهای ۲۰mm و ۸۵mm با دیافراگم ۱.۸ و ۷۰-۲۴ میلی متر و ۲۰۰-۷۰ میلی متر با دیافراگم  ۲.۸ در سال ۲۰۱۹ را داده است.

خبر خوب دیگر اینکه نیکون به کاربران سابق خود احترام گذاشته و تبدل مانت F به Z یا ZTF توسط این شرکت ارائه می شود که به شما این امکان را میدهد تا از لنزهای سابق نیکون با مانت F استفاده کنید.

خبر بد اینکه باید این تبدیل مانت به صورت جداگانه و با قیمت ۲۵۰ دلار تهیه شود.

لنز های Z نیکون

شاید تنها قسمت نا امید کننده سری Z نیکون عمر باطری باشد.باطری هردو برای ۳۳۰ شات، تقریباً نصف رقیب خود یعنی  A7 III و یک پنجم برادر بزرگ خود ۸۵۰ D پاسخگو است. نیکون قصد دارد برای این سری باطری گریپ معرفی کند که البته ضعف باطری در این دوربین را نمی پوشاند.

در پایان

شاید این دوربین ها برای طرفدارن نیکون که به دوربین های بدون آینه تمایل داشتند بهترین گزینه باشد.ضمن اینکه این Z7 به عنوان دوربین رده بالا با قیمت بدنه ۳۳۹۹ دلار گزینه مناسب تری نسبت به  ۸۵۰ D با قیمت بدنه ۳۲۹۹ دلار و وزن بالاتر باشد. Z6 نیز به عنوان نمونه فول فریم میان رده با قیمت ۱۹۹۹ دلار قابل تهیه خواهد بود.

معرفی و بررسی دوربین های سری  Z نیکون -  Z نیکون

در مقابل Z7 برند سونی با A7 RIII با قیمت ۲۹۹۹ دلار قرار دارد.سونی دارای دو درگاه کارت حافظه SD و عمر دو برابر باطری و عکس های ۱۴ bit و همچنین قیمت پایین تر است.Z7  هم با LCD بزرگتر  و با کیفیت تر،OLED نشان دهنده پارامترها در بالای بدنه، پردازشگر جدید قصد ندارد بازی را به راحتی واگذار کند. در مقابل Z6 هم برند سونی A7 III را با قیمت ۱۹۹۹ دلار دارد، که علاوه بر پشتبانی از دو کارت حافظه و عمر باطری بیشتر،از تعداد نقاط فوکس تقریباً ۲ برابر یعنی ۶۹۳ نقطه برخوردار است و کمی کار را برای Z6 دشوار می کند.
شاید برگ برنده نیکون در این میان مانت
Z  ، سری لنزهای S لاین و لنز Noct و البته پشتیبانی از مانت F به کمک آداپتور ZTF باشد.
باید منتظر حرکت متقابل سونی ماند و دید آیا کنان و پاناسونیک میدان را خالی می گذارند؟

فتوبست

مقاله را به اشتراک بگذارید
حسام موفق سینماگر هستم فعال در زمینه فیلمبرداری،نور پردازی، و پست پروداکت (تدوین ، کالرکارکشن، جلوه های بصری)
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications