بررسی لنز SIGMA 50-100mm F1.8 DC

حسام موفق
توسط حسام موفق 1.1k بار دیده شده
10 دقیقه زمان مطالعه
بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

بررسی لنز SIGMA 50-100mm F1.8 DC

شرکت زیگما یا سیگما در سال در سال ۱۳۶۱ در زمینه تولید دوربین و فلش و لنز ها دوربین
فعالیت خود را آغاز کرد.

اگرچه شرکت سیگما به تولید مدل هایی از دوربین ها در کلاس های مختلف پرداخته است، اما بیشتر شهرت این شرکت ژاپنی برای تولید محصولات اپتیکال و لنز های با کیفیتی است که برای تمامی برند های تولید می شود و معمولاً پسوند Art را یدک می کشند.
نکته قابل توجه در مورد لنزهای سری Art  سیگما بالا بودن شارپنس تصویر در حین استفاده از اپروچر های(دریچه دیافراگم) باز این لنزها می باشد.
اما چیزی که شرکت سیگما را از سایر شرکت های اپتیکال محبوب مانند کنان و نیکون متمایز می کند، دسترسی به آپروچر های(دریچه دیافراگم) باز در لنز های زوم سری
Art  این شرکت هست.
لنز های همچون
۱۸-۳۵ mm f 1.8  و ۲۴-۳۵ mm f2  و ۵۰-۱۰۰ mm f1.8  توانسته اند خود را در جایگاهی متمایز از سایر لنزهای زوم سریع قرار دهند.

بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

اما…

اما در کشور عزیز ما به دلیل گرایش به برند های کانن و نیکون و البته قابلیت فروش بهتر در نمونه های دست دوم و کار کرده مخصوصاً در مورد برند کانن ، برند های شاخص مانند سیگما و تامرون علی الرغم کیفیت بهتر در بعضی نمونه ها نتوانسته اند جایگاهی برای خود دست و پا کنند.

این در شرایطی است که از نظر قیمت هم استفاده از این لنز ها منطقی تر به نظر می آیند. در لحظه نگارش این مقاله شما باید برای خرید لنز ۱۶-۳۵ mm f2.8 canon L III  مبلغ ۱۸۹۹ دلار پرداخت کنید ، در صورتی که لنزهای سیگما ۱۸-۳۵  و ۲۴-۳۵  به ترتیب با قیمت ۷۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار با اپروچر بازتر  در دسترس خواهند بود.

برو نزدیکتر

یکی از پر طرفدار ترین انواع عکاسی در ایران به واسطه شبکه های اجتماعی، ژانر پرتره است.
عکاسانی را سرغ دارم که همیشه دوست داشتند، لنزی f1.8 با قابلیت زوم داشته باشند. اگر از طرفداران پرتره هستید، لنز تله فوتو ۵۰-۱۰۰ mm  سیگما توسط سیگما آرت لاین برای شما طراحی شده است.
در ابتدا در سال ۲۰۱۶ این لنز با مانت اتصال EF-s برای کمپانی کنان معرفی شد، اما پس از تولید، مانت آن به EF  تغییر پیدا کرد تا تعداد فروش این لنز با کیفیت بالاتر رود. لنز  Sigma 50-100mm 1.8 DC HSM Art همانطور که با پسوند DC  مشخص شده مانند پدر خود ۱۸-۳۵ برای دوربین های کراپ سنسور APS-C  طراحی شده بود اما به واسطه مانت EF قابل استفاده برای دوربین های فول فریم کنان نیز می باشد.

بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

توجه


باید در نظر داشته باشید اگه از دوربین های کراپ مانند D7300 نیکون یا ۸۰D  کانن استفاده می کنید،
فاصله کانونی شما در این لنز    ۸۰-۱۶۰ mm  خواهد بود که برای عکاسی پرتره بسیار عالیست.
دیافراگم ساخته شده از پلی کربنات این لنز متشکل از ۹ تیغه ، اپروچر ۱.۸  تا ۱۶  را در اختیار شما می گذارد. از آنجا که این لنز تایپ G  می باشد، دیافراگم به صورت دیجیتالی عمل می کند.پس در مورد بعضی از دوربین های نیکون قدیمی با محدودیت مواجه خواهید بود.

این لنز در دوربین های APS-C سه فاصله کانونی محبوب ۱۰۵mm، ۸۵mm ، و ۱۳۵mm را پوشش
میدهد و شما را بی نیاز از حمل سه لنز فیکس می کند. از نظر شارپنس این لنز از نمونه های لنز فیکس کانن در این فاصله کانونی با اخلاف، بهتر ظاهر شد. خطای کالر آبریشن در نمونه لنز فیکس 
۸۵mm شرکت کنان که مورد استفاده قرار گرفت به وضوح در عکس دیده می شود و قابل چشم پوشی نیست. (عکس ۱)
اما در نمونه فیکس تولید شده در فاصله کانونی
 ۵۰mm توسط شرکت سیگما اختلاف بسیار
ناچیز و قابل چشم پوشی است. (عکس ۲)

(عکس ۲)

بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

دقت به این موضوع که استفاده از لنز زوم باعث افزایش سرعت عمل عکاس می شود بسیار مهم
است و چه بهتر که لنز زوم مورد استفاده سریعتر باشد.

ایرادات

از ایرادات که به این ۵۰-۱۰۰ گرفته می شود وزن بالای آن است، وزن این لنز ۱.۴۹۰ گرم  است.یعنی
هم وزن لنز
۷۰-۲۰۰ L is II کانن!

البته به دلیل استفاده از ۲۱ المنت شیشه ای با کیفیت، این وزن خیلی دور از ذهن نبود. به همین دلیل سیگما یک تریپاد کولار یا جایگاه اتصال برای سه پایه روی لنز تعبیه کرده است. استفاده از این لنز در دوربین های ۷D  یا D500  به دلیل وزن نسبتاً بالای بدنه ها کمی به بالانس کمک می کند.اما در هر صورت با خودتان مهربان باشید و آن را از گردنتان آویزان نکنید.

موتور فوکوس با سیستم هایپر سونیک این لنز، اندکی ضعیف تر از موتور فوکوس الترا سونیک برند کنان ظاهر شد که قابل چشم پوشی است. چون معمولاً عکاسان پرتره از مود فوکوس دستی استفاده می کنند.

تکنولوژی

این لنز دارای سیستم فوکوس اتوماتیک،تمام وقت دستی است.یعنی شما در حالت فوکوس اتوماتیک هم با چرخش حلقه فوکوس امکان تغییر ناحیه فوکوس را دارا خواهید بود. و در نهایت فوکوس در نزدیکترین نقطه به ۹۵cm خواهد رسید.
طول لنز در هنگام تغیر فاصله کانون یا فوکوس افزایش نمیابد. اندازه دهانه لنز ۸۲ میلیمتر است.
سیستم لرزشگیر از این لنز حذف شده،اما  شما با استفاده از سرعت شاتر مناسب با توجه به فاصله کانونی دچار موشن بلار نخواهید شد.

نکته قابل توجه

نکته قابل توجه دیگر در مورد این لنز،پارافوکال بودن این لنز  است. لنزهای زوم پارافوکال در حقیقت برای سینماتوگرافی طراحی شدند، به این صورت که با تغییر در فاصله کانونی،منطقه فوکوس دچار تغییر نخواهد شد یا بسیار ناچیز خواهد بود.در نتیجه فوکوس حفظ می شود.

در مقابل لنزهای زوم وَریو فوکال قرار دارند.مانند لنزهای زوم سری L  کنان که با تغییرات فاصله کانونی منطقه فوکوس دچار تغییر و بهم ریختگی می شود. پس این لنز از این حیث دارای برتری بوده و برای فیلمسازان هم مورد توجه است.

یک آینده

پس از معرفی این لنز در سال ۲۰۱۶ عده ای از کارشناسان در مقالات خود تیتر زدند The Future و البته  این تیتر خیلی هم بی راه نبود.کمی پس از ورود این لنز به بازار یکی از شرکت های سینمایی این لنز را مورد بازنگری قرار دار و نمونه rehouse شده رو به بازار معرفی کرد. لنز سینمایی ۵۰-۱۰۰ mm super speed zoom T2 توسط شرکت GL Optics  با آپروچر T.2 روانه بازار شد.

بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

اما اخیراً شرکت سیگما دست به کار شد و تعدادی از لنزهای تولیدی خود را به این صورت مورد بازنگری
قرار داد و تحت عنوان cinestyle روانه بازار کرد.

بررسی لنز SIGMA 50-100 F1.8 DC

تفاوت اصلی در T-stop  و F-stop  در این است که در F  مقادیر صرفاً محاسباتی  و تئوری است. این در حالی است که شدت نور پس از عبوراز عدسی ها یا المنت ها تغییر کرده و در دو لنز با F1.4 اما ساختار و فاصله کانونی متفاوت با هم برابر نیست.
اما مقادیر در
T-stop کاملاً واقعی و آزمایش شده است. حال اینکه چرا در لنزهای عکاسی از T-stop استفاده نمی شود،بیشتر به صرف اقتصادی و هزینه های تمام شده برای تولید بر می گردد.چون آزمایش ها بسیار وقتگیر و هزینه بر است.


کلام آخر


تنها مورد منفی در این لنز به طور قطع نداشتن لرزشگیر است. فاصله کانونی متفاوت اما بسیار کارا و دوست داشتنی هیچ وقت شما را نا امید نمی کند.ضمن اینکه شما یک لنز سریع با آپروچر ۱.۸ در اختیار دارید.شارپنس این لنز فوق العاده است.
برای عکاسی پرتره،خبری و ورزشی،حیاط وحش و البته تئاتر با توجه به کم بود نور لنز مناسبی است. مقاوم در برابر غبار و رطوبت می باشد. قیمت آن نسبت به رقبا بسیار مناسب است. ۱۰۹۹ دلار اما اگر عادت به فروش و تعویض لنز دارید، به سراغ این لنز نروید.
چون مانند لنزهای کنان و نیکون به پول نزدیک نیست و به سختی فروش میرود.

مقاله را به اشتراک بگذارید
حسام موفق سینماگر هستم فعال در زمینه فیلمبرداری،نور پردازی، و پست پروداکت (تدوین ، کالرکارکشن، جلوه های بصری)
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications