بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D

پوریا غلامی
توسط پوریا غلامی 1.2k بار دیده شده
5 دقیقه زمان مطالعه
بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D

نقد و بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D :

ویژگی های لنز:

Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی نیکون معرفی و جایگزین آخرین ورژن لنزهای ۵۰ میلیمتری اتوفوکوس (non D) در آن زمان گردید. با گذشت سالهای متوالی از معرفی آن همچنان جز بهترین و به صرفترین لنزهای ۵۰ میلیمتری نیکون محسوب میشود و شاید بتوان گفت بهترین انتخاب برای دوربین هایی است که دارای موتور اتوفوکوس داخلی هستند مانند D810, D610, D7200 و …
باید توجه داشت که قابلیت اتوفوکوس این لنز تنها بر روی بدنه هایی قابل استفاده است که دارای موتور اتوفوکوس داخلی هستند.

بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D

این لنز مانند سایر لنزهای ۵۰ میلیمتری برای سنسورهای فول فریم تعبیه شده است که در عین حال می توان از آن بر روی سنسورهای کراپدار یا APS-C نیز استفاده نمود. با بستن آن بر روی یک بدنه کراپدار، لنز ما تبدیل به لنزی با فاصله کانونی ۷۵ میلیمتر و دیاف ۱.۸ میشود. این لنز فراوانی مناسبی در بازار دارد به طوری که طبق آماری که شرکت نیکون اعلام کرده است تا سال ۲۰۰۷ چیزی بالغ بر ۴۰۰۰۰۰ کپی از آن ساخته و روانه بازار جهانی شده است. این لنز شامل ۶ المان اپتیکی در ۵ گروه و از نوع multicoated است و دارای دیافراگمی با ۷ تیغه میباشد.

بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D

باید عنوان کرد که کیفیت بوکه ها و مناطق خارج از فوکوس در این لنز چنگی به دل نمیزند و در سطح متوسط قرار میگیرد. کمینه فاصله فوکوس ۴۵ سانتی متر و دهنه لنز نیز قطری معادل ۵۲ میلیمتر دارد که میتوان برای آن هود یا فیلترهای مختلف تهیه کرد. سرعت اتوفوکوس در این لنز بستگی به عملکرد بدنه ی دوربین مورد استفاده دارد ولی همواره با سر و صدای فراوانی همراه است. جنس بدنه نیز از پلاستیک است که به هیچ عنوان راضی کننده و با کیفیت نیست همچنین بطور تقریبی وزنی معادل ۱۵۷ گرم دارد که برای یک لنز ۵۰ میلیمتری نسبتا سبک است.

عملکرد:

۱-بر رو بدنه های فول فریم:
At f1.8:
مرکز دارای شارپ متوسط، خطای رنگی کم، کنتراست نسبتا کم
کرنرها سافت، خطای رنگی کم، کنتراست نسبتا کم
At f2:
مرکز دارای شارپ متوسط، خطای رنگی کم، کنتراست متوسط
کرنرها سافت، خطای رنگی کم، کنتراست متوسط
At f2.8:
مرکز دارای شارپ عالی، بدون خطای رنگی، کنتراست خوب
کرنرها شارپ مناسب، خطای رنگی بسیار کم، کنتراست خوب

۲-بر روی بدنه های کراپدار:
At f1.8:
مرکز سافت، خطای رنگی کم، کنتراست کم
کرنرها کاملا سافت، خطای رنگی کم، کنتراست کم
At f2:
مرکز سافت، خطای رنگی کم، کنتراست متوسط
کرنرها سافت، خطای رنگی کم، کنتراست متوسط
At f2.8:
مرکز دارای شارپ عالی، بدون خطای رنگی، کنتراست خوب
کرنرها شارپ مناسب، خطای رنگی بسیار کم، کنتراست خوب

بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D
بهترین عملکرد این لنز چه بر روی دوربین های فول فریم و چه بر روی دوربین های کراپدار در f5.6 است. در این دیاف سطح شارپنس به بالاترین حد خود و در عین حال خطاهای لنز نیز به کمترین مقدار خود میرسند.
این لنز بر روی بدنه های فول فریم دارای اعوجاجی از نوع Barrel یا بشکه ایست (پس میتوان نتیجه گرفت که این لنز در دوربین های فول فریم برای عکاسی پرتره مخصوصا پرتره کلوزآپ اصلا مناسب نیست) ولی دارندگان دوربین های کراپدار نباید نگران خطای اعوجاج باشند چرا که این لنز بر روی بدنه های کراپدار فاقد خطای اعوجاج است.
همچنین مجددا بر روی دوربین های فول فریم خطای ویگنت (کرنرهای تاریک) خوب کنترل نشده است. با بستن دیافراگم تا ۲.۸ به طور چشمگیری این خطا از بین میرود.
مشکل فلر خصوصا در دیاف های باز به هیچ عنوان خوب کنترل نشده و لنز دارای فلر فراوان و افت کنتراست بسیار است.

نمونه ی عکس گرفته شده

بررسی لنز Nikon AF Nikkor 50mm f1.8D
نتیجه گیری:

لنز Nikon 50mm f1.8D یک لنز نرمال با عملکردی نسبتا متوسط و قیمتی بسیار مناسب است. با توجه به قیمت میتوان گفت خروجی های آن در سطح خوبی قرار میگیرند. با بستن دیافراگم به اندازه ۲ گام اصلی میتوان عکسهایی با شارپنس فوق العاده و خطاهای کم از آن دریافت کرد.

مقاله را به اشتراک بگذارید
سن : 26 تحصیلات : کارشناسی ارشد شهرسازی سوابق عکاسی : حدود 7 الی 8 ساله که به صورت جدی دارم عکاسی رو دنبال میکنم. سابقه تدریس عکاسی به صورت خصوصی و همچنین در مجتمع فنی. برگزاری یک دوره نمایشگاه عکس با موضوع معماری. ژانرهای مورد علاقه : ماکرو، پرتره، معماری
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications