با گوشی موبایل خود حرفه ای عکاسی کنید

سوگل غزنوی
توسط سوگل غزنوی 1.2k بار دیده شده
10 دقیقه زمان مطالعه
لذت عکاسی با موبایل

 عکاسی با موبایل تغییرات عمده‌ای را در مدت زمانی کوتاه شاهد بوده است. این ابزار قدرتمند و در عین حال کوچک، امکان عکاسی، ویرایش و انتشار تصاویر را به کمک ابزارها و نرم‌افزارهای جانبی به ما داده است.
لذت عکاسی با موبایل

نکات کلیدی که رعایت آن ها سبب بهتر شدن عکاسی با موبایل می گردد همان اصولی هستند که در مورد عکاسی با دوربین های حرفه ای SLR یا سایر دوربین ها صادق است.

بهترین دوربین، همان دوربینی است که در زمانِ به وجود آمدنِ موقعیتِ عکسبرداری، همراه شماست.

ممکن است ابزار هر فرد برای این کار متفاوت باشد اما مؤلفه هایی که باعث ماندگار شدن یک عکس می گردد مستقل از دستگاهی می باشد که عکس با آن گرفته شده است.
لذت عکاسی با موبایل

در ادامه به ۱۰ نکته در عکاسی با موبایل اشاره می گردد که با مدنظر قرار دادن آنها امکان ثبت عکس های زیبا با این ابزار کوچک و همیشه همراه به وجود می آید.

  1. دوربین موبایل خود را بشناسید

از چگونگی کارکرد دوربین موبایل خود و محدودیت های آن آگاه شوید.

هر دوربینی محدودیت هایی دارد. دوربین های موبایل معمولا از محدودیتِ سرعت شاتر کم و دیافراگم ثابت برخوردار هستند بنابراین بخش عمده تنظیمات نوردهی از طریق اعمال ISO صورت می گیرد.

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می توانند به شما در بهبود محدودیت های دوربین موبایل کمک کنند.

  1. از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های عکاسی آگاه باشید

انتخاب نرم افزار درست می تواند به شما در غلبه بر محدودیت های دوربین خود کمک کند.

نرم افزارهایی چون Camera+ و Camera Awesome (فقط برای آیفون و آیپد) دارای ابزارهای شبکه‌بندی تصویر، level، ویرایش تصویر و کنترل نوردهی و فوکوس می باشند. این نرم افزارها فیلترهای قدرتمند و دسترسی های آسانی را برای انتشار هر چه سریعتر عکس ها در شبکه های اجتماعی در اختیار کاربر قرار می دهند.

نرم افزارهای ویرایش نظیر Adobe Photoshop Express، Photoforge، و  SnapSeed(هم برای آیفون و هم برای اندروید) امکان کنترل و افکت بالایی می دهد.

نرم افزار Slow Shutter می تواند افکت هایی با نوردهی طولانی نظیر خطوط شناور و دنباله نورهای غروب را در اختیار قرار دهد در عین حال که نویز ISO را حداقل می کند.

تصویر خود را در بالاترین وضوح تصویر (resolution) ذخیره کنید و پیش از اعمال هرگونه فیلتر یک کپی از آن ذخیره کنید. برخی از نرم‌افزارها امکان حذف فیلتر و بازگشت به عقب را پس از اعمال فیلتر ندارند  لذا ممکن است یک عکس خوب را به هنگام تست فیلترهای مختلف از دست بدهید.

لذت عکاسی با موبایل

  1. از نوردهی درست بهره ببرید

در صورتی که شما از نوردهی درست در هنگام عکاسی بهره ببرید، عکس نهایی شما همواره بهتر خواهد بود. این امر در مورد دوربین های موبایل دقیقا مانند دوربین های DSLR صادق است. حتی با بهترین نرم افزارهای ویرایش و فیلترهای در دسترس نیز اصول نوردهی همان اصول همیشگی است. ابتدا با یک نوردهی خوب عکس بگیرید و سپس آن را ویرایش کنید.

دوربین های با سنسور کوچک نیاز به نور دارند! از نور آفتاب استفاده کنید، از یک تکه کاغذ برای شکستن نور استفاده کنید، برای مناسب شدن نور صبر کنید، از فلاش یا صفحه موبایل به عنوان منبع نور بهره ببرید. از دانسته های فعلی خود برای گرفتن بهترین عکس بهره بگیرید. صبور باشید

از فلش دوربین خود به عنوان آخرین راهکار استفاده کنید.

  1. ترکیب‌بندی، مهم‌ترین مؤلفه در عکاسی

دوباره تأکید می کنیم که از دانش و مهارت های فعلی خود بهره ببرید. عکس های موبایل نیز می توانند مانند عکس های دوربین حرفه ای از ترکیب‌بندی خوبی برخوردار باشند:

    • عکس خود را تراز کنید: به خطوط عمودی و افقی در عکس خود دقت کنید (بسیاری از نرم افزارها از خطوط عمودی و افقی بهره می برند).
    • قانون سوم: هیچگاه سوژه خود را در مرکز عکس قرار ندهید.
    • از خطوط و انحناهای همگرا استفاده کنید.
    • از فضاهای مثبت و منفی بهره ببرید.
    • با رنگ‌ها آشنا باشید: از رنگ های مکمل استفاده کنید. از الگوها و اشکال رنگی برای بهبود ترکیب‌بندی استفاده کنید.
    • به پس‌زمینه عکس دقت کنید: دکل‌های مخابراتی که از سر مردم بیرون زده‌اند یا خطوطی که بین افراد در پس زمینه‌ به وجود می‌آید، کیفیت عکس را به طور کامل از بین می برند.
    • جهت‌دهی: منتظر به وجود آمدن خود به خودی بهترین ترکیب‌بندی نباشید و با همه چیز آنگونه که هست کنار نیایید. افراد و اشیا را جابجا کنید. چهارچوب خود را به نحوی آرایش‌بندی کنید که از آن راضی باشید.
    • قوانین را بشکنید: اما بدانید چرا و چه زمانی باید آن ها را بکشنید.
  1. کادربندی مناسب را رعایت کنید

از اشیا و اجسام در پیش‌زمینه (foreground) برای کادربندی سوژه اصلی استفاده کنید و اینگونه به عکس خود عمق دهید. از درون قاب پنجره ها، آینه ها و سایر اجسام عکس بگیرید تا به زیبایی و فضاسازی بهتری دست یابید.

  1. پرسپکتیو خود را تغییر دهید

به دنبال زاویه‌ دیدهای متفاوت برای بهبود ترکیب‌بندی خود باشید. از خوابیدن بر روی زمین یا بالا رفتن از یک نردبان برای رسیدن به دید یک پرنده واهمه نداشته باشید. دوربین شما هم اکنون بسیار کوچک است و می توانید آن را به مکان هایی با خود ببرید.

به سوژه نزدیک شوید و بر جزئیات کوچک فوکوس کنید، یا از سوژه دور شوید تا فضاسازی بیشتر و حس بهتری از محیط را ثبت و ارائه کنید.

  1. سیاه و سفید

ترکیب‌بندی سیاه و سفید به همان دلیل در عکاسی با موبایل به کار گرفته می شود که در عکاسی با سایر ابزارها مورد استفاده هستند:

  • حذف رنگ ها می تواند اثرگذاری عکس را با ایجاد تمرکز بر ماهیت موضوعی آن بالا ببرد.
  • تضاد رنگ ها را در عکس حذف می کند.
  • از مزایای نور پس زمینه و سیلوئت بهره می برد.
  • می توان از آن برای ثبت عکس های با نوردهی کم یا نویزدار استفاده کرد.

همواره عکس رنگی خود را نگه دارید و افکت سیاه و سفید را بر نسخه کپی آن اعمال کنید.

  1. عکس خود را ببرید (Crop)

برخی اوقات نیاز به سرعت عمل می باشد و باید در یک لحظه بدون توجه کافی به ترکیب، عکسبرداری انجام شود

. در این حالت از کادربندی بزرگ‌‎تری استفاده کنید و بعدا آن را ببُرید. وضوح تصویر دوربین های موبایل نسل به نسل در حال افزایش و تعداد پیکسل های بسیار زیاد است. بنابراین سعی کنید با استفاده از نرم افزارهایی چون Camera+ عکس تمام فریم بگیرید و بعدا آن را ویرایش کنید.

هنگامی که زمان کافی برای ترکیب‌بندی با دقت دارید، برش مناسب می تواند فضای یک عکس را بهبود یا تغییر دهد.

سعی کنید عکس ها را به صورت مربع برش دهید تا تمرکز بیشتری بر سوژه اصلی قرار گیرد.

  1. از ابزارهای متنوع استفاده کنید

اگر فردی ماجراجو هستید، ابزارک های بسیاری هستند که می توانند به شما امکان ماجراجویی بدهند:

  • از سه پایه و گیره برای گرفتن عکس های ثابت استفاده کنید.
  • لنزهای مختلف گیره‌ای و آهنربایی برای موبایل وجود دارند که می توان از انها استفاده کرد
  • نظیر لنز fisheye.
  • تا جای ممکن از زوم دیجیتال موبایل استفاده نکنید.
  • می توانید با کمی هوشمندی از وسایلی که در دسترس دارید استفاده کنید. به طور مثال از لنز یا Viewfinder دوربین جیبی و یا لنز چشم بهره ببرید.
  • تا می توانید عکس بگیرید

مزیت عکاسی دیجیتال آن است که نیاز به نگاتیو ندارد و در عین حال در همان لحظه می توان عکس گرفته شده را مشاهده نمود. مزیت عکاسی دیجیتال با موبایل این است که دوربینی دارید که در جیب و همیشه همراه شما می باشد. فقط عکس بگیرید. اتفاقات شاد و لحظات با مفهوم همواره رخ می دهند.

آمادگی آن را داشته باشید که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تلاش های شما را زیر سوال ببرند و شما را متهم کنند که چگونه با یک اسباب‌بازی جرأت عکاسی دارد. این درست است که دوربین حرفه ای و صرف زمان برای حرفه‌ای شدن در عکاسی برای عکاسان متخصص ارزشمند می باشد اما این چشم، ذهن و مهارت شما است که از شما یک حرفه‌ای می سازد نه دوربین شما.

مَخلَص کلام: موبایل شما ابزاری برای تهیه انبوهی از عکس ها می باشد و لزوما جایگزین ابزارهای دیگر نیست بلکه در کنار آن ها می باشد. تجربه و تکرار به شما کمک می کند که ابزارهای مناسب برای هر عکس را بشناسید. از آنی و فی‌البداهه بودن موبایل خود بهره ببرید. لذت عکاسی را بچشید.

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
سوگل غزنوی هستم، عکاسی برای من یک شیوه زندگیست، یک نگرش است. دوست دارم این نگرش رو با شما به اشتراک بذارم.
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications