مهرداد مقدم (عکاس حیات وحش)

ویدا اکبری
توسط ویدا اکبری 1.5k بار دیده شده
7 دقیقه زمان مطالعه
عکاسی از حیوانات

مهرداد ربیع مقدم (مهرداد مقدم) هستم ساکن اراک .

انواع سبک های مختلف را عکاسی میکنم

هر سبکی که به شکلی، به طبیعت و محیط زیست مربوط باشد .

مهرداد مقدم - عکس روباه
عکاسی را در سال ۸۹ با یک دوربین بریج یا شبه dslr شروع کردم و علاقه ام نسبت به طبیعت و حشرات(ماکرو) به شدت زیاد بود . در اوایل عکاسی ماکرو برای من آرامش خاصی داشت , موجودات زیبایی رو میشد دید که هر کدام برگی به زیبایی های جهان هستی اضافه میکرد. بعد از گذشت ۱سال اولین دوربین DSLR خودم رو خریدم و باز هم به عکاسی ماکرو و گاهی طبیعت می پرداختم.

علت علاقه بیشتر

به علت نزدیکی محل سکونت بنده به یکی از بهترین تالاب های ایران (تالاب میقان) علاقه من به حیوانات و پرندگان به شدت افزایش یافت .

اولین لنز تله خود را تهیه کرده و شروع به ثبت عکس هایی ساده و رکورد گونه کردم. بعد از مدتی علاقه ام به شدت افزایش یافت و اکثر اوقات را در تالاب برای بررسی حیوانات ، نحوه زندگی و عکاسی از آنها گذراندم

بعد از گذشت چند ماه اولین لنز مخصوص عکاسی حیات وحش خود را تهیه کردم و کل اوقاتم را در تالاب میقان به سر می بردم . برای بهتر و بهتر شدن کارهام عکس های عکاسان خارجی ،ویدئو های آموزشی به زبان اصلی و نمونه عکس های عکاسان خوب ایرانی رو می دیدم و سعی می کردم عکس هایم را نزدیک به عکسهای این افراد کنم.

بعد از مدتی شروع به گونه شناسی و رفتار شناسی حیوانات کردم .

مهرداد مقدم

عکاسی حیات وحش نیازمند صبر است..

عکاسی حیات وحش واقعا نیازمند صبر ،حوصله و پشتکار است و در آخر تجهیزات متناسبت این کار .

حتی اگر یکی از این موارد در کنار هم نباشد اصلا عکس مناسب با خروجی خوبی نخواهید داشت. گاها شده برای عکاسی از یک گونه ، ساعت ها , روزها، هفته ها و بعضی مواقع یک ماه زمان لازم بوده که براش وقت بزاریم تا بتوانیم عکس مورد نظر را بگیریم

در عکاسی حیات وحش، موقعیت شناسی – گونه شناسی – رفتار شناسی – شرایط سنجی و صد البته شانس، برای یک ثبت خوب بسیار دخیل است . بار ها شده که برای عکاسی رفتیم و ساعت ها وقت گذاشتیم و دست خالی برگشتیم

اگر نا امید بشید مطمعن باشید هیچ نتجیه ای نخواهد داشت. در این سبک اراده و پشتکار حرف اول را می زند.

این سبک فصل های مختلفی برای عکاسی دارد و حیوانات و پرندگان در هر فصل رفتارهای خاصی از خودشان نشان میدهند. باید برای هر شرایط دانش کافی را داشته باشید تا بتوانید عکس خوبی ثبت بکنید.

نکته

یکی از نکاتی که اکثریت افراد بهش توجه نمی کنند این است که چون لنزهای با فوکال بالا برای این سبک وجود دارد با تهیه یکی از اینها از فاصله ۱۰۰ متری هم میشه یک ثبت خوب را داشت.

به هیچ عنوان.

برای یک ثبت خوب باید تا جای ممکن به سوژه نزدیک شد تا عکسی با معیار های مناسب و کیفیت مطلوب تهیه کرد که این هم مربوط به بحث رفتارشناسی حیوانات است . برای این کار باید پشت جسمی یا وسیله ای پنهان شد یا با استتار کامل به حیوانات نزدیک شد . به شکلی که آرامش آنها را بهم نزند .
مهرداد مقدم
با ارزش ترین چیز در زندگی هر انسانی وقت است . وقت طلاست و باید این طلا هارا برای یک ثبت خوب در این ژانر خرج کنید .باید با ارزش ترین چیز زندگیتونو برای این کار بگذارید تا بتوانید آن نتیجه مطلوب را بدست آوردید .

با دوربین های نیکون شروع کردم همچنان پایبند هستم به این برند. با دوربین های مختلفی کار کردم و در نهایت به D500 نیکون رسیدم و همچنان با این دوربین مشغول به عکاسی هستم . در کنار تمام موارد بالا برای خروجی زیباتر نحوه ادیت یا post processing بسیار مهم است .

رعایت همه این موارد باعث می شود شما یک ثبت خیلی خوب داشته باشید.

اصل اساسی

یک اصل اساسی در این سبک نورسنجی مناسب است اگر به حدی عالی به سوژه نزدیک باشید و بهترین تجهیزات هم داشته باشید ولی نور مناسبی نداشته باشید عکستان به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد شد .

شرایط محیطی و جوی در این ژانر به شدت باید مورد توجه قرار بگیرد .

از وقتی این سبک را دنبال کردم و کار می کنم صبر و تحملم در زندگی بسیار بالا رفته و آرامش خاصی بدست آوردم و چه چیزی بهتر از این …

اصلی که در این راه بهم ثابت شده :

اگر با تمام وجود طبیعت و حیوانات را دوست داشته باشید مطمئن باشید طبیعت هم به شما پاسخ میدهد و حداقل کاری که می کند اینه که دست خالی از یک عکاسی سخت برنمی گردید . طبیعت همیشه لطف دارد و یک سوژه خیلی خوب سر راهتان قرار می دهد حتی در نا امیدانه ترین حالت ممکن.

متاسفانه این ژانر در کشور ما به شدت محدود است و ارزشی به اون شکل براش قائل نیستند و این یکم دلسردی برای تمام عکاسان حیات وحش ایران به همراه دارد

. به امید روزی که برای این سبک هم به اندازه سبک های دیگه ارزش قائل شوند …

عکسهای بیشتری ببینید

مهرداد مقدم مهرداد مقدم مهرداد مقدم مهرداد مقدم - عکس پرندگان مهرداد مقدم - عکس پرندگان مهرداد مقدم دسته‌هامهرداد مقدم مهرداد مقدم مهرداد مقدم

مهرداد مقدممهرداد مقدم - عکس پرندگان

فتوبست

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
ویدا اکبری...متولد1376.. فعالیتم رو در عکاسی از اواخر سال 94 شروع کردم در ژانر پرتره و سلف پرتره فعالیت میکنم امیدوارم ک بتوانم با قرار دادن اطلاعاتم در اختیار شما عزیزان سهم کوچکی در گرفتن عکسهای زیباتون داشته باشم..
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications