سرعت شاتر یا Shutter Speed چیست !؟

الیاس ملک پور
توسط الیاس ملک پور 1.7k بار دیده شده
4 دقیقه زمان مطالعه
شاتر چیست؟

سرعت شاتر یا Shutter Speed چیست !؟

عکاسی سه پایه اصلی دارد که یکی از ان ها سرعت شاتر می باشد .(دو پایه دیگر : دیافراگم و ایزومی باشد )
اما سرعت شاتر یا Shutter Speed چیست !؟ سرعت شاتر بر روی حرکت ها در عکس شما تاثیر زیادی دارد و
همچنین نور وارد شده بر دوربین را نیز کنترل می کند.
داخل دوربین شما پرده ایست که تا قبل از فشرده شدن دکمه شاتر بسته می ماند که این کار باعث محافظت از برخورده نور با سنسور‌های دوربین می شود. با فشار دادن دکمه شات این پرده با سرعت مشخص بازو بسته می شود و اجازه می دهد تا کاملا نور فضا به سنسور‌های دوربین برخورد کند و عکس شما پردازش شود. سرعت بازو بسته شدن این پرده را سرعت شاتر می گوییم.

شاتر چیست؟


شاتر اسپید به چه صورت اندازه گیری میشود !؟

 شاتر را بر حسب ثانیه یأ کسری از ثانیه اندازه گیری می کنند ،به طور مثال وقتی‌ می گویند سرعت شاتر روی ۱/۱۰۰ به آن معنی‌ است که عکس در ۰.۰۱ ثانیه گرفته میشود , این مقدار به دو روش است که درتنظیمات دوربین شما مشخص میشود که دو حالت منوال و اوتو دارد ,وقتی شاتر دوربین روی اوتو قرار گیرد به آن معنی‌ است که خود دوربین بهترین سرعت شاتر را اندازه گیری می‌کند و به صورت خود کار انجام میشود , ولی‌ در صورت منوال یأ همان دستی‌, بسته به نوع دوربین تا به طور مثل ۱/۴۰۰۰ را میتواند شات بزند.

تاثیرات  شاتر بر عکس :

سرعت شاتر شما هرچه کمتر باشد یأ به گفته ساده تر هرچه سرعت آن پایین تر باشد به طور مثال ۱/۱۰ شما قسمت‌های متحرک عکس خودرا به صورت بلور می‌بینید و هرچه صورت سرعت شاتر را بالا تر ببرید به صورت تجربی‌ خواهید دید، که می‌زانه بلور تغییر خواهد کردتا زمانی‌ که شما جسم متحرک را به صورت فریز در عکس خواهید دید که میتوانید تصاویر فوق‌العاده‌ای را با شاتر سپید مناسب خلق کنید,به طور مثال ( موتورسوار،پرنده‌ای در حال پرواز و ..) سرعت شاتر میتواند از لرزش دست شما نیز جلوگیری کند که هیچ گاه تصویر شما ناخواسته بلوری نشود که البته با بالا بردن سرعت شاتر این کار صورت می‌گیرد و به همان نسبت هر چه سرعت شاتر کمتر باشد لرزش دست تاثیر بیشتری را بر عکس شما خواهد گذاشت.

َشاتر چیست؟

انتخاب بهترین سرعت شاتر :

با یاد گیری تنظیم سرعت شاتر مناسب که کاملا به صورت تجربی‌ کسب می شود و پیشنهاد من برای یادگیری بهتر آن عکاسی کردن در ساعت های مختلف روز در نور های متفاوت و سایه و آفتاب است، شما می توانید عکس‌های خلاقانه‌ای ثبت کنید . تنظیم سرعت شاتر  به طور مستقیم با شارپ (sharp) شدن عکس شما رابطه مستقیم دارد و حتی در فضاهای با نور بسیار بالا و یأ بسیار کم نیز به شما کمک خواهد کرد.

برای درک بهتر به عکس زیر توجه کنید.

آبشار نرم - مثالی برای سرعت شاتر

برای یاد گیری آن فقط باید کنجکاو باشین و هر چیز ثابت یا متحرکی را با شاتر سپید‌های مختلف امتحان کنید خواهید دید که به سطح خلاقانهٔ جدیدی از عکاسی خواهید رسید.

فتوبست

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
افتخار میکنم اطلاعاتی که در اختیار دارم رو با شما عزیزان به اشتراک بزارم امید وارم از وب سایت لذت ببرید .
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications